Saturday, July 02, 2011

kaLAu naK bercaKAp...

assalamualaikum

saje nak buat first entry pasal pengalaman aku nie. Di bulan yang baru ni, dapat la satu pengalaman berharga. Bukan pe, kat sini aku nak bagitaw yang kita nie jngan cepat bersangka buruk dngan orang lain. Kita tak tahu perkara sebebnar pasal sesuatu perkara tapi main sedap mulut je buat ulasan sendiri pasal cerita yang belum tentu benar atau salah. Dan perkara macam nie la yang terjadi kat aku, xperlu aku nak crita ape yang terjadi xpi cukuplah sekadar aku berkongsi dngan korang pasal nie. 

Kira amik pengajaran dari apa yang berlaku. Aku nak bagitaw kalau satu2 perkara nie, kita xtahu pe masalah nye, jgan la  kita memandai buat tfsiran sendiri, boleh jadi fitnak kalau salah nnti. Kan susah macam tu, pe yang terbaik juz sabar n tunggu ape crita yang sbenarnya.. k.... senang je kan..

pendek kate la, jgan kita mengata blakang orang. Nie tidak, dah memang adat orang melayu suke mengata tanpa asal usul periksa. kan dah jadi susah kalau mende yang korang ckap tu salah, mula lah nak mintak maaf, sedap mulut bercakap tapi salah. same la dngan sebar ftnah.. so, kalau nak bercakap tu biar lah ade asasnya, biar ilmu kat dada tu btol2 ckup, baru boleh bercakap.......ok??

1 comment:

Qaseh dalia adelia said...

bersangka baik dgn org =)

assalamualaikum...enjoy my blog k..tinggalkan jejak korang :)senang aku buru korang balik..hehe