Wednesday, May 25, 2011

tak ku sangka tak ku duga

satu ari tu time aku kijew...aku tgok sekeliling dah gelap...dalam hati kata hari dah nak ujan...
tgok mmber lak dah alih moto yang dia parking kat bawah pokok..alih depan kedai...aku tgok awan dah berarak...angin yang dari tadi sepoi2 bahasa dah jadi kencang....sedap angin nie...sejuk....tokey kedai pon dah suruh trunkan bidai...xdela tmpias ujan nnti kene customers~~...lau tgok langit mmang kompem ujan lebat giler nak turun...dduk tggu ujan..xpi xujan2..huhu..langit dah kemain gelap nie...then tibe2 tgok chaya matahari mmncar...terang...n langit pon cerah balik...aku sangka ujan lebat akan turun...angin pon jadi sepoi2 bahasa balik~~

tgok...walaupun dah ade tanda ari nak ujan tapi tak turun jugak ujan nie yup...mmang kita manusia adalah insan yang lemah..takkan leh ramal ape yang terjadi walaupun sesaat depan kite..xkan boleh...n semua yang terjadi memang dah qada' dan qadarnya....memang xkan lari daripda ketentuanNYA...
dan kita sebagai hamba sekadar mampu berdoa dan bertawakal kpadaNYA....

memang kita xmampu nak duga...dan mmang kita takkan sangka ape yang akan berlaku pada diri kita nie...dan kita hanya mampu berharap ape yang kita rancang akan dapat berjalan dengan izinNYA...

dan aku sedar...aku nie xleh rancang mase depan aku..nak jadi camni..nak jadi camtu...seadanya aku trima ape yang berlaku....xpi tu bukan alasan untuk aku berserah pada takdir semata2..tanpa usaha...
n akan aku usahakan ape yang aku hajati.. aku nak kejar cita-cita aku.....

1 comment:

.ajriya amran. said...

kite hanya mampu merancang, Tuhan menentukan :)

assalamualaikum...enjoy my blog k..tinggalkan jejak korang :)senang aku buru korang balik..hehe